להבין את ילדיך דרך הציור
עוד בטרם נולד ילדנו, אנו מדמיינים אותו. איך ייראה, מה יהיה מגעו ומה יהיו תחושותיו. דמיונות אלו והכמיהה אל הילד שעוד לא נולד, חשובים ועוזרים לקשר כבר מהשלב הזה. לפעמים הילד נולד והוא בדיוק כמו שנראה בעיני רוחנו, לפעמים לוקח זמן עד שהתינוק וההורים מתרגלים אחד לשני והתאום נוצר, ולפעמים לומדים בהדרגה לקבל את הפער בין הפנטזיה למציאות.
כך גם כשמדמיינים ציור של ילד: מדמיינים ציור “יפה” וברור עם דמויות, בית, צבעים ושמש זורחת. הדרך לציורים מוכרים ומובנים אלו ארוכה. הם אינם מיד כאלה. ראשית יהיו השרבוטים. אלה הנראים כ”קשקוש”. למעשה מאחרי הקווים מסתתר עולם שלם. ההבנה שכל קו בציור מונע מהתפתחות רגשית וקוגניטיבית תעזור לנו להעריך ולהתפעל באוטנטיות מציורי הילד, החל מהיצירות הכי ראשוניות…
אם נבין למשל שקו אנכי שונה במשמעותו מהקו הרוחבי, או שהשרבוט לא סתם הפך יום אחד לעגול נפרד, אלא נולד מתוך התפתחות עמוקה רגשית ופיזיולוגיות, ובכך מסמל את ה”אני” הרגשי שנולד, ומייצג שלב התפתחותי מאד חשוב בגדילה הנפשית, יתאפשר לנו להתפעל באמת משרבוטיו והתפתחויותיו, גם הקטנות שבהן . ההתפעלות האמיתית, הקבלה של מה שצייר מבלי להזדקק לציורים מוכרים ומובנים בשלב זה, תתרום לילד שמחה ובטחון. הוא ירגיש שהוא מוערך, שמקבלים אותו כמו שהוא, ואהבתו לציור של קוים וכתמים, המבטא את יכולותיו, רגשותיו ומחשבותיו תגדל. הוא ירצה לשרבט עוד ועוד… כך, גם רמת הציור שלו תעלה, וגם יכולותיו המנטאליות האחרות תתפתחנה. תגובותינו האוהדות, מתוך הבנה אמיתית, משפיעות באופן עמוק וחשוב על התפתחות הילד
הבנת המשמעויות של הקו הנולד והמשתנה נותן כלי להבנת עולמו הפנימי של הילד, עוזר לחיזוק בטחונו העצמי , להעמקת הקשר בין ההורה והילד , ולפתוח יכולותיו הגראפיות והמנטליות.
כל כך פשוט וכל כך הרבה…