תרפיה באומנות לילדים

טיפול באומנות וילדים – מדוע זה אפקטיבי?

הטיפול באמנות היא אמצעי תקשורת חזותי, המותאם מאד מבחינה התפתחותית עבור ילדים, במיוחד כשהשפה עדיין לא מפותחת דיה להביע את כל מורכבות הרגשות. 

זהו טיפול שהילדים נמשכים אליו באופן טבעי, ומאפשר לארגן את החוויות בדרך שאינה מאיימת. תוך כדי משחק וחקר הם יכולים לפתח דרך ייחודית, מחשבה עצמאית ולגלות כך את זהותם. 

מתאפשר להם לתת צורה קונקרטית למחשבתם ולרגשותיהם הפנימיים, להכיר את יכולתם, לקבל מרחב של ניסוי ותהיה להבנת העולם ותפיסתו, וכן אפשרות לבדיקת השאלה “מי אני”. 

מטרות הטיפול באומנות

המטרה בטיפול היא שהילד ירגיש טוב עם עצמו, גם כשיש תסכולים. טיפול באמנות מאפשר להתמודד עם התסכולים וההצלחות.

נותן הרגשה טובה כשמצליחים ליצור, ויכולת לשאת תסכול, כשלא מצליחים. 

הטיפול נותן כלים ליפול ולקום בדרך גמישה ולמצוא פתרונות אלטרנטיביים ויצירתיים לבעיות וקונפליקטים. תכונות הצבע שמשתנים, מתערבבים ומייצרים צבעים חדשים, גם הם תורמים לחוויה של הגמישות, התנועה והכלת השינויים. 

איך הטיפול באומנות עונה למטרות?

השימוש בחומרי האמנות והליווי של המטפל, מאפשרים להתאמן בגמישות המחשבה. כל אלו יאפשרו לילד בעתיד, להתמודד עם אי הצלחה, (שכל אחד ואחת נתקל בה) למצוא פתרונות אלטרנטיביים לבעיות, להמשיך, להתמיד, להתמסר ולא להימנע ולהיתקע בתחושת אי הצלחה ובהרגשה ש”אני לא שווה” בטיפול באמנות יש מעורבות פעילה של הילד, שמחת היצירה – ציור, גזירה, הדבקה. העשייה והפעולה תורמת לאפשרות להיות אקטיבי (ויכול להיטיב עם ילדים במצב דיכאוני), כמו גם להביע כעסים דרך היצירה (סובלימציה), תורמת ליכולת להתארגן ולתכנן, לגישה חיובית ללמידה ולתחושת השליטה הסיפוק והרוגע. האמנות יכולה גם לעזור להבין את דימוי הגוף. זהו מרחב שאפשר לתפוס מקום, לראות ולהיראות. הטיפול באמנות מרחיב את היכולת לקחת סיכון, אומץ ואת היכולת לסמוך על עצמך. כל אלו עוזרים לילד לבנות דימוי עצמי גבוה ולשפר את יכולת ההבעה והתקשורת הבינאישית. 

כיצד הצבעים מבטאים רגש בציורי ילדים:

דוגמאות מתוך הספר “נא לא להפריע, אני מצייר” עמוד 96-97:

ילד כועס וילד משלים: הצבעים השתנו
ילד כועס וילד משלים: הצבעים השתנו

זהו ציור מחולק לשניים של ילד כבן עשר, שהִ ּכָה ילד בכיתתו, ותיאור ה”סולחה” בין שני הילדים. ניתן לראות את הצבעוניות השונה. הרגליים הצבועות בצבע אדום המבטא כעס בציור העליון, והרגליים בצבע חּום כמבטאות יותר רוגע וקרקוע, בציור התחתון. בנוסף, גם התנועה והעיניים שנוספו, המבטאות קשר ומדגישות את המסר של המעבר מכעס לרוגע.

בית של ילד בן 8 בתחילת תהליך טיפולי, ובמהלכו (כעבור חצי שנה)
בית של ילד בן 8 בתחילת תהליך טיפולי, ובמהלכו (כעבור חצי שנה)


זהו ציור של ילד בן שמונה, שהגיע עצור ועצוב בתחילת הטיפול ובחר לצבוע בצבעים מעטים וכהים (ציור עליון) ובהמשך הטיפול, כעבור חודשים אחדים, בחר בצבעים מגוונים ומוארים יותר (ציור תחתון). אלה העידו על היותו רגוע יותר, פתוח ושמח יותר. 

השימוש בצבעים, אם כן, הוא דרך נפלאה וייחודית להבעת רגשות שונים, כמו כעס, עצב, חיוניות, זרימה, חופש ושמחה. הצבעים יכולים להטריד, להרתיע, לעורר, להרגיע, לרפא, לעטוף ולהקסים. ההתנסות בשימוש בצבעים היא מתנה רבת משמעות להעמקת עולם הרגשות.

עוד על טיפול באומנות

הטיפול באמנות הוא כלי ייחודי ומגוון, בו המטפל באמנות נותן מרחב עבור הילד בכלים ייחודיים ומגוונים  ללמוד ולהביע את עולמו הפנימי, להבין “מי אני” בדרך של התנסות והנאה, המותאמת לשלב ההתפתחותי בו נמצא הילד. 

אם ההדגמה על כיצד הצבעים מבטאים רגש עניינה אתכם, 

מוזמנים לקרוא עוד על התפתחות ציורי ילדים בספר “נא לא להפריע, אני מצייר”

מוזמנים לקרוא עוד על טיפול באומנות בשאלות ותשובות על טיפול באומנות

או בהדגמת טיפול.

לשאלות והתייעצות מוזמנים להתקשר אליי בפרטים בתחתית האתר.