הדגמת טיפול באומנות – בדרך לממש חלום.
אריאלה, מטפלת אלטרנטיבית, גרושה בת 50, הגיעה לטיפול מתוך רצון לממש חלום -הקמת ביה”ס בתחום הטיפולי שלה. היא רצתה לברר מה עוצר אותה מלהגשים ולהוציא לפועל את חלומה? בפגישה הראשונה הגיעה אריאלה נרגשת מהתרחשויות היום. בקשתי אותה לצייר את תחושותיה בצבעים וצורות כדי לאפשר לה להירגע ולבטא את התרגשותה. אריאלה בחרה לצייר עם צבעי אצבעות מתוך מבחר רב של צבעים (צבעי פנדה, גואש, גירים, עפרונות וטושים) ואמרה: “בא לי לצייר מהלב, לא בסטריליות, המברשת בשבילי מייצגת סטריליות” כשסימה לצייר תארה את הציור כבלגן שיש בו קו שחור התוחם ללא כיוון ברור וכתם צהוב שהזכיר לה “מדוזה , רכיכה וטפיל” (הרך מתואר כמשהו שלילי) וכן הוסיפה שיש צבע אדום שהוא” המפעיל” במילון האסוציאציות שלה. לאחר מכן ציירה ציור נוסף שצויר אף הוא ללא הנחיה מצידי בצורה אינטואיטיבית כשהפעם התוצר נראה מאורגן יותר “עם בהירות וניקיון”. היא הוסיפה ואמרה שהנגיעה בבלגן אפשרה לה ליצור את השקט. “בעצם, אני ז ק ו ק ה לבלגן בשביל השקט והשקט בשביל הבלגן, מן מעגליות” כך הבינה מהציורים שציירה את הצורך באי הידיעה ובתחושת הבלגן, הבינה כי הם דרושים עבורה ליצירת שקט וסדר, ואין האחד עדיף על פני השני אלא הם משרתים זה את זה. בפגישה הראשונה, כאמור, ביקשה אריאלה באופן ישיר שאעזור לה להגשים חלום לפתוח ביה”ס ולחפש מה חוסם ולא מאפשר להגשים את החלום. בהתייחס לבקשתה, הצעתי לה בפגישה הבאה לצייר גשר ובו תתאר בספונטאניות בצורה וצבע את מיקומה הסימבולי על פני הגשר, את האופן בו תופסת עצמה בהווה, את המקום ממנו היא מרגישה שבאה וכן את המקום אליו רוצה להגיע. אריאלה ציירה דמות גדולה בתחילת הגשר, קטנה באמצע הגשר ולבסוף ציירה עץ כמקום שאליו רוצה להגיע. אריאלה הופתעה מן התוצר והבינה מתוך התבוננות בציור, שכדי לעלות על הגשר יהיה עליה לעשות איזשהו שינוי ל”הקטנה” ו”אי ידיעה” כמו שהתקטנה במרכז הגשר. “עם כל הגודל של עכשיו לא אוכל ללמוד כלום” אמרה. העץ הירוק התאים לה כדימוי אליו רוצה להגיע בסמלו עבורה “כוח מרפא נותן שלווה וביטחון”. אלמנטים נוספים שעלו דרך הציורים וההתבוננות בהם היו החסימות והגבולות שעושה לעצמה, הקושי לנגוע ברכות שבתוכה, הגילוי שיש פערים בין כישוריה הרבים בעולם המציאות , יחד עם הקושי להיות על הקרקע. שיש משהוא במעבר בין העולם הפנימי לחיצוני שדורש הבנה.
ציור מהלב
גשר שמוביל מדמות לעץ
מפגשים בין הרך והחד
המסגרת לחופש
שורות וקווים
מותר להביא את הרוך החוצה
כבר נוגעים בקרקע
התבוננות בציוריה של אריאלה בשלב זה של הטיפול, מגלה כי הציור של אריאלה יותר נוגע בקרקע (תחתית הדף מסמלת זאת) והצבע החום אדמה נוסף בציוריה. נגיעה זו בקרקע נותנת בטחון וגם מאפשרת לה לגעת בדברים העמומים יותר והבלתי ידועים.
אריאלה למדה לראות ולקבל את תרומתם של הניגודים שנעים בתוכה, את הכוח והרכות, הידיעה ואי הידיעה, הסדר והבלגן, החופש והמסגרת. שתינו מקוות עכשיו כי מהמקום הלומד המקבל והמחבק הזה, תהיה אריאלה בדרך להיות עץ הירוק והבטוח אליו שאפה להגיע.